Missie, kernwaarden en visie

Missie, kernwaarden en visie

Missie

De Fonkel zorgt voor een optimale, veilige omgeving waarin iedere leerling wordt gezien en zichzelf kan ontwikkelen tot een wereldwijze, kritisch denkende en zelfstandige burger. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen alles kunnen leren. Het is onze taak om de omstandigheden te creëren en hen de middelen aan te reiken om dit mogelijk te maken. Wij ondersteunen ieder kind om op zijn niveau boven zichzelf uit te stijgen en grenzen te verleggen om de wereld vol vertrouwen tegemoet te gaan.

Kernwaarden; samen veilig leren!

Samen:
Op Kindcentrum De Fonkel komen onderwijs, opvang en ouders samen. Vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid en met wederzijds respect werken we samen aan een doorgaande lijn van 0 tot 13 jaar. De betrokkenheid van ouders heeft hierin een cruciale rol. Samen met hen zorgen we voor een omgeving waarin de leerlingen leren en groeien en waar ruimte is voor diversiteit.

Veilig:
Een veilige leeromgeving is een basisvoorwaarde om tot leren te komen. Wij zorgen voor een omgeving met duidelijke afspraken en regels. Daarbij gaan we uit van positief gedrag en stimuleren we leerlingen en teamleden om zelfreflectie toe te passen. Gedrag is leerbaar en heeft dus aandacht nodig in onze onderwijspraktijk. In ons onderwijs staat duidelijkheid, structuur, rust, zelfbewustzijn, respect en integriteit centraal.

Leren:
De Fonkel is een High Performance School (HPS). Dat betekent dat we een kansrijke omgeving creëren waarin alle leerlingen leren (cognitief en sociaal-emotioneel) en waar het vakmanschap van de leerkracht centraal staat. We hebben hoge verwachtingen van zowel de leerlingen als de onderwijsprofessionals, zodat we boven onszelf uitstijgen en het maximale nastreven.

Visie

Onze visie is beschreven in 4 deelgebieden:
• Visie op leren en gedrag: Hoe kijken we naar leren en gedrag?
• Visie op het leren op het leren organiseren: Hoe organiseren we dat leren?
• Visie op professionaliseren: Wat verwachten we van professionals?
• Visie op veranderen en verankeren: Hoe veranderen en verankeren we binnen de organisatie?

Gezamenlijk vormen deze deelvisies ons visiekwadrant:

Visie op leren en gedrag
Op OBS De Fonkel maken we gebruik van de kennis hoe kinderen het beste leren.

Uit onderzoek blijkt dat alle leerlingen nagenoeg op dezelfde manier leren (Willingham, 2009). Er is wel een nadrukkelijk verschil in de voor- en basiskennis die leerlingen vanuit thuis mee krijgen.Om ervoor te zorgen dat onze leerlingen met minimaal het fundamentele niveau school verlaten, stellen we de onderwijsprofessional centraal; hij/zij is de expert en weet hoe leerlingen leren en wat zij nodig hebben.
Het is van groot belang om ons te concentreren op het aanbieden van een kennisbasis. Om deze kennisbasis over te dragen aan de leerlingen is het pedagogisch klimaat op school voorwaardelijk. Zonder veilige en vertrouwde omgeving, kan niet worden geleerd. Alle leerlingen kunnen leren en ook ‘gedrag’ is leerbaar. Dit doen wij door een positieve benadering. Op cognitief en sociaal-emotioneel vlak, hebben we hoge verwachtingen van alle leerlingen. Iedere leerling kan alles leren. Oefening en herhaling is daarbij essentieel.

Visie op het leren organiseren
Op OBS De Fonkel werken we in een rustige, voorspelbare leeromgeving aan maximaal leerrendement voor iedere leerling.

Binnen onze school hebben we duidelijke, voorspelbare gedragsafspraken en een gedragsbevorderingsprotocol die aangeven hoe we op een prettige manier met elkaar omgaan en samenwerken. We maken duidelijke keuzes in ons onderwijsaanbod, passend bij de leerlingpopulatie. Dit betekent dat we expliciet aandacht besteden aan de kennisbasis en kerndoelen; rekenen, taal en lezen. Daarnaast besteden we aandacht aan de doelen rondom burgerschap en persoonsvorming.
We zijn een modern traditionele school; we bieden frontaal en klassikaal onderwijs. We werken volgens de didactische principes van Rosenshine (2012). De cyclus van instructie, (begeleide) inoefening en herhaling zijn de vaste onderdelen van ons onderwijsaanbod. We werken formatief; dat wil zeggen dat we tijdens de lessen actief controleren of de leerlingen de aangeboden leerstof beheersen. Op basis van de formatieve evaluatiecyclus passen onze onderwijsprofessionals het aanbod aan.

Visie op professionaliseren
Het team van OBS De Fonkel professionaliseert zich continu.

Op de Fonkel werken we in een PLG (professionele leergemeenschap). Binnen deze PLG staat het leerteam centraal. Binnen dit leerteam is het verbeteren van ons onderwijs en het verhogen van de expertise van de onderwijsprofessionals de kerntaak. Onze professional is actiegericht, heeft een onderzoekende houding en is in staat om feedback en feed forward te geven en te ontvangen. Hij/zij is evidence informed en baseert zijn/haar handelen op wetenschappelijke inzichten.
Vanuit het vierjarenplan hebben we duidelijk zicht op de professionaliseringsbehoeften om de organisatiedoelstellingen te behalen. We schakelen hiervoor de juiste experts in en gaan met een bewuste ontwikkelingsvraag aan de slag. Dit alles met als doel om leerlingen de beste versie van zichzelf te laten worden!

Visie op veranderen en verankeren
OBS De Fonkel is een lerende organisatie die openstaat voor verandering.

Op de Fonkel zijn we continu bezig met verbeteren en ontwikkelen. Veranderingen moeten een verbetering opleveren. We veranderen omdat het moet, niet omdat het kan. Onze veranderingen baseren we op data, resultaten, feiten en onderzoek. Deze veranderingen vinden parallel plaats in onze organisatie, omdat synchroon veranderen een stuk effectiever is (De Waal, 2009). Onze visie op middellange termijn is altijd leidend. We communiceren transparant, zodat we draagvlak creëren bij betrokkenen.
Onze aanpak verankeren we in kwaliteitskaarten (ENIGMA aanpak). In deze kaarten staat beschreven wat onze werkwijze is en wat onze structuren zijn. Hiermee borgen we onze kwaliteit en uniformiteit. De kwaliteitskaarten worden cyclisch geëvalueerd binnen het leerteam, breed-MT of smal-MT.

Het schoolondersteuningsprofiel

Iedere school is verplicht om een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Samenwerkingsverband Plein013 legt van al haar scholen de profielen bij elkaar. Zo wordt duidelijk of alle leerlingen een passende plek kunnen krijgen.
Elke school van samenwerkingsverband Plein013 heeft, samen met de leraren, opgeschreven:

  • dat zij alle leerlingen goed onderwijs geven
  • dat alle leerlingen zich veilig moeten voelen op school
  • dat alle leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen
  • welke extra hulp zij kunnen geven aan uw kind
  • hóe de school die extra hulp aan uw kind geeft
  • wat u, als ouder/verzorger, mag verwachten als uw kind extra hulp nodig heeftOmdat OBS De Fonkel een kleine school is, waar gestructureerd gewerkt wordt, bieden we duidelijkheid en structuur aan kinderen.

OBS De Fonkel is een school met extra expertise op het gebied van woordenschatonderwijs en leesonderwijs.
Als u geïnteresseerd bent in ons schoolondersteuningsprofiel neem dan contact op met de directie van onze school.